favicon-96x96

لیست تمامی بنادر جنوب ایران

تاریخ انتشار: 01 فروردین 1402 ساعت 21:56 تاریخ آپدیت: 01 فروردین 1402 ساعت 21:56
لیست تمامی بنادر جنوب ایران

با توجه به این که خلیج فارس یکی از بزرگ ترین خلیج های دنیا محسوب می شود و این خلیج بزرگ در مجاورت نقاط جنوبی کشورمان قرار دارد، جنوب کشور دارای بنادر مهمی از لحاظ تجاری و هم گردشگری می باشد. تعداد بنادر جنوب ایران نسبت به بنادر شمال ایران بیشتر بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به این علت که عمده صادرات و واردات دریایی کشور از طریق بنادر جنوب ایران انجام گرفته و ما در این مقاله از سایت کشتی داران قصد داریم تا ارتباط با بنادر جنوب ایران که بسیار معروف هستند، صحبت نماییم.

معرفی بنادر جنوب ایران

بسیاری از افراد با بنادر جنوبی آشنایی کافی ندارند و وقتی از بنادر جنوب ایران صحبت به میان می آید، تنها نام بندر عباس آشناست. پس در ادامه همراه با ما باشید تا اگر تا کنون به جنوب سفر نکرده اید، اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

  • بندر عباس

معروف ترین و مهمترین بنادر ایران، بندرعباس است به شکلی که وقتی نام بنادر جنوب ایران به میان می آید همه افراد بندرعباس را به خاطر می آورند. بندرعباس مجموعه ای از بنادر باهنر و شهید رجایی است که در سواحل جنوبی کشور قرار گرفته و به داخل کشور و مرزهای خارجی نیز ارتباط دارد. در ادامه این مطلب درباره این دو بندر نام برده شده نیز صحبت خواهد شد. فرودگاه بندرعباس که در نزدیکی بندر قرار گرفته، امکان این را فراهم ساخته است که علاوه بر صادرات و واردات دریایی، بتواند محموله های هوایی نیز جابه جا سازد و بنابراین انجام سرمایه گذاری ها و بازارسازی لازم صورت گرفته که می تواند در حمل هوایی محموله های ترانزیتی نقش داشته باشد. این منطقه به علت زیبایی خاصی که دارد و همچنین مجاورتش با جزیره‌ های معروف و زیبای قشم و هرمز به جذب گردشگر به این منطقه کمک می نماید. در صورتی که برای تفریح به بندر عباس سفر کردید، دیدن مکان ‌های تاریخی و گردشگری مانند معبد هندوها، قلعه فین، پل لاتیدان، آب گرم گنو، آب گرم خورگو و کشکو  به شما پیشنهاد می شود پس آن ها را از دست ندهید.

  • بندر امام خمینی

بزرگترین بندر پس از بندر عباس، بندر امام خمینی محسوب می شود. این بندر در سال ۱۳۱۰ تاسیس شده و نام ابتدایی آن بندر شاهپور بوده است و بعدها نام آن به نام کنونی تغییر یافت. این بندر در انتهای شمال غربی خلیج فارس و در ۷۷ کیلومتری شرق آبادان و خرمشهر و ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز واقع شده است. در زمان جنگ دو بندر خرمشهر و آبادان از رونق افتاد و به همین علت بندر شاپور در قدیم (بندر امام خمینی فعلی) رونق بسزایی گرفت. در این بندر مهمترین پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی کشور واقع می باشد و دو منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) را به یک منطقه مهم صنعتی تبدیل نموده است. علاوه بر این عوامل صادرات و واردات وسیعی در این بندر صورت می گیرد. در واقع این بندر یکی از قطب ‌های اقتصادی کشور محسوب می گردد.

  • بندر چابهار

به قطع می توان گفت که یکی از زیباترین بنادر جنوب ایران، بندر چابهار است که به علت موقعیت جغرافیایی و سرمایه گذاری خود به عنوان یک منطقه آزاد تجاری برای صادرات و واردات دریایی و هوایی به شمار می رود. بندر چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی که نزدیکترین راه دسترسی به کشورهای محصور در خشکی آسیا یعنی افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان و آب های آزاد، از اهمیت فراوانی برخوردار است. این بندر از مهمترین چهار راه های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهان به حساب می آید. روستای درک، روستای بریس، تالاب لیپار، جنگل حرا، ساحل نورانی، کوه های مریخی از جمله نقاط گردشگری و تفریحی بندر چابهار می باشد.

بنادر جنوب ایران- بندر چابهار

  • بندر خارگ

از دیگر بنادر جنوب ایران، بندر خارگ بوده که در فاصله ۵۴ کیلومتری بوشهر قرار گرفته است و در زمان های مختلف با نام های “آراکیا” ، “ایکارا”، ” ایکاریا” نیز شناخته می شد. این بندر با توجه به موقعیت جغرافیایی نسبت به دیگر مناطق این ناحیه آب و هوای بهتر و خشکی دارا می باشد. بندر خارک یکی از مهمترین بارگیرهای نفت خام در ایران بوده و دارای چندین بندرگاه کوچک است که عبارتند از بندر مروارید، بندرگاه کوچک نیرو دریایی و دو بندرگاه کوچک که در شرکت نفت قرار دارند.

  • بندر بوشهر

بندر بوشهر نسبت به بندر عباس و بندر امام خمینی در درجه دوم اهمیت قرار داشته و دارای تعدادی اسکله عمومی و اختصاصی بوده که امکان حمل و انتقال کالا از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بالعکس را آسان تر نموده است. از این بندر به طور خصوص برای حمل کالای عمومی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می گردد. بندر بوشهر از قدیمی‌ترین بندرهای جنوب ایران بوده و ساکنانی خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد. این بندر سومین شهر پرجمعیت بین شهرهای جنوبی کشور محسوب می گردد. در واقع بندر بوشهر نوعی شبه ‌جزیره است، زیرا از سه جهت شمال، جنوب و غرب به دریای خلیج فارس منتهی می‌ شود. قدمت این بندر به دوره ساسانیان باز می‌گردد، به همین علت در این شهر می ‌توانید آثار تاریخی زیادی را مشاهده نمایید. از معروف‌ترین جاذبه‌ های دیدنی و گردشگری بندر بوشهر می ‌توان به این موارد اشاره نموند: سواحل زیبا و دیدنی، نخلستان ‌ها، گنبدهای نمکیف بافت تاریخی بوشهر، موزه رئیس علی دلواری، بندر سیراف، کاخ بردک سیاه، بازارهای تجاری، گور دختر، کاروانسرای مشیرالملک، قلعه خورموج  و منطقه تاریخی توز و غیره.

بنادر جنوب ایران- بندر بوشهر

  • بندر خرمشهر

این بندر واقع شده در خوزستان، پایانه ی مناسبی برای سه کشور ایران، عراق و کویت به شمار رفته و زیرساخت های مناسبی برای بازرگانی و مبادلات کالا دارد و علیرغم عدم امکانات کانتینری که در بندر خرمشهر وجود دارد توسعه یک ترمینال استاندار در دستور کار دولت قرار گرفته است. در سال های قبل از انقلاب بندر خرمشهر با داشتن ۲۰ اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور به شمار می آمد.

  • بندر شهید رجایی

یکی از بنادر جنوب ایران بندر شهید رجایی بوده که در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است. بندر رجایی به دلیل دارا بودن روابط دریایی، موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بین المللی، بیش از نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.

  • بندر شهید باهنر

بندر شهید باهنر یکی دیگر از بنادر مهم و قدیمی جنوب ایران است و اهمیت بسزایی در تجارت کشور دارد. این بندر به عنوان یک بندر صادراتی کشور در زمینه حمل و نقل کالا و مواد نفتی و غیر نفتی فعالیت می کند. از نظر موقعیت دریایی، این بندر در نزدیکی جزیره قشم قرار گرفته و از تأثیر امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس در امان می باشد. بندر شهید باهنر سومین بندر صادراتی کشور است که در امور صادرات کالای غیر نفتی، حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد. این بندر در گذشته نه چندان دور تنها بندر اصلی بندرعباس بوده و به لحاظ این که در محدوده شهر بندرعباس قرار دارد، همه روزه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بوده و حجم قابـل توجهی از تجـارت بندرعباس وابسته به فعالیت این بندر می باشد و نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه دارد.

  • بندر آبادان

بندر آبادان در ساحل رودخانه اروند قرار گرفته است. در این بندر به طور کلی ۲۰ هزار تن کالا توانایی جابجایی دارد و با توجه به رونق منطقه آزاد تجاری که اروند داراست بر اهمیت آن افزوده خواهد شد.

بنادر جنوب ایران- بندر آبادان

  • بندر عسلویه

بندر دیگری که در لیست بنادر جنوب ایران قرار می گیرد و درکرانه خلیج فارس نیز واقع بوده که یک موقعیت عالی و خاص برای بندر عسلویه به شمار می رود. قلعه های متعددی اطراف این بندر را پوشش می دهند و یکی از قلعه های بزرگ که دور تا دور آن بازارچه بوده که بوسیله انگلیسی ها از طریق دریا به توپ بسته شده و تخریب گردید. بندر عسلویه یکی از مهم‌ ترین قطب ‌های صنعتی جنوب کشور بوده که در جنوبی‌ترین بخش استان بوشهر قرار دارد. بخش عظیمی از صنعت نفت و گاز کشور در بندر عسلویه بوده و افراد زیادی در کل کشور در این منطقه مشغول به کار هستند. این بندر مانند سایر بنادر جنوب ایران، از قدمت بالایی برخوردار است. این بندر زیبا به علت جاذبه ‌های صنعتی که دارد، زیادمورد توجه گردشگران قرار نگرفته، در حالی که بندر عسلویه ساحل زیبا و مکان ‌های دیدنی زیادی دارد که عبارت است از چشمه کلات، روستای بنود، روستای اخند، پارک ملی نایبند، دهکده گردشگری پاسارگاد و... .

  • بندر لنگه

بندر لنگه یکی از بنادر تاریخی است که در استان هرمزگان واقع شده است. بندر لنگه علاوه بر موقعیت استراتژیکی و اقتصادی که داراست، جاذبه های تاریخی و گردشگری زیبایی هم دارد و بر اهمیت این بندر می افزاید. آب و هوای این منطقه گرم و مرطوب است و بهترین زمان برای بازدید از این بندر، بهار و زمستان می باشد. از جمله جاذبه های تاریخی که در این منطقه وجود دارد نیز عبارت است از عمارت فکری در بندرلنگه، مسجد ملک بن عباس، مسجد شیخی، قلعه مغویه، آبشار بدو، منطقه بیابانی سایه خوش،  چشمه آب گرم بادون، چشمه آب گرم آسک و برکه دریا دولت.

  • بندر گواتر

تجارت در گواتر پیشینه‌ای طولانی داشته بوده و به دلیل مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو معروف است البته اواخر کمی از رونق افتاده اما همچنان پابرجا می باشد. روستای کوچک گواتر به مرزهای آبی عمان بسیار نزدیک است. بیشتر مردم این منطقه به ماهیگیری و حصیر بافی مشغول هستند. این بندر مناطق گردشگری و توریستی خاصی ندارد اما همچنان جز مهمترین بنادر جنوب کشور می باشد.

بنادر جنوب ایران- بندر گواتر

  • بندر شهید رجایی

مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از  موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل  فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم،بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد. حجم وسیعی از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع  و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه  واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور ، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه هایی با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از ۲۳۰۰۰هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است. منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ، ارزشمندترین و موثرترین نقش را در شکوفایی اقتصاد ملی و توزیع کالا در منطقه  ایفا نموده است.

  • بندر مقام

کوچکترین بندر در بین بندرهای جنوب ایران که در استان هرمزگان واقع شده، بندر مقام است. این بندر در روستایی کوچک و کم‌جمعیت قرار داشته که درواقع از آن تحت عنوان دروازه‌ای برای تماشای زیبایی‌ های وصف ‌ناپذیر کرانه خلیج فارس یاد می گردد. زیرا از این بندر مسافران می توانند به‌راحتی به جزیره لاوان و جزیره شیدور بروید و از طبیعت بکر و سواحل خیره‌کننده آن بروند و دیدن نمایند. از مهم‌ترین جاذبه‌ های دیدنی بندر مقام می‌توان به جاده مقام تا بستانو اشاره کرد. این جاده با عمر 20 ساله خود، مناظر خاص و حیرت‌انگیزی را پیش روی چشم شما به تصویر می‌کشد که عبارتند از: روستای پیرزیارت، روستای مغدان، صخره زیبای گردنه عشاق  و ساحل مکسر.

  • بندر خمیر

 یکی از زیباترین بندرهای جنوب ایران که از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی برخوردار است، بندر خمیر می باشد. لقب اولین شهر ملی تالابی متعلق به بندر خمیر است و این امر به ‌علت مجاورت آن با تالاب خورخوران می باشد. شما می‌توانید بعد از تماشای  بندر خمیر، به ‌راحتی به جزیره قشم نیز سفر نمایید. مهم ‌ترین و جذاب ترین جاذبه‌های طبیعی بندر خمیر و نقاط تاریخی آن عبارت است از: چشمه تنگه دریخا، آب‌گرم لشتغان، چشمه چاه احمد، کوه گوری، آب‌گرم سیاه‌کش، برج قلعه خمیر، دیوار سدار، کاروانسرای کهورستان، کاروانسرای کیش‌ دری، کاروانسرای برکه سلطان، کاروانسرای تقی خانی ،دهکده گوری (مربوط‌ به دوره صفویان).

بنادر جنوب ایران- بندر خمیر

  • بندر ماهشهر

بندر ماهشهر واقع شده در استان خوزستان، از قطب‌ های مهم اقتصادی و معروف‌ترین بندرهای جنوب ایران است. این بندر تنها بندر دارای خور محسوب می‌شود و قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد. هرساله گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه ‌های دیدنی به این بندر سفر می نمایند. برخی از مناطق دیدنی بندر ماهشهر عبارت است از: جزایر بونه، دارا و قبر خدا ،پارک ساحلی خور (پارک ارم ماهشهر)، آرامگاه سیدصالح، عمارت تاریخی تل‌کافرو، خرابه ‌های آبادی ریشهر، روستای باستانی صالحک، شهر باستانی آسک.


نظرات
سیبسی

07 فروردین 1402

سلام دنیا


ثبت نظر